top of page
Søg

SKAL CHEFEN KUNNE NAVIGERE I FREMTIDENS POTENTIALER?

Som leder skal man selvfølgelig holde sig orienteret omkring, hvad der sker af bl.a. ny teknologisk udvikling, så man forstår mekanismerne og hvad de nye værktøjer rummer af muligheder for kommerciel optimering eller nye trusler for den virksomhed, som man er blevet sat i spidsen for.


Det er dog ikke ukompliceret, at tilegne sig ny og nødvendige viden, ved kun at følge overfladisk med på diverse blogs eller i fagmedia, da beslutningstagere selvfølgelig også lærer nyt, via de forskellige læringsstile: lytte, se, rører og gøre. Hvis man hører til de personer, som bedst tilegner sig ny viden ved at røre og gøre, så er det selvfølgelig problematisk i forhold til f.eks. at lære sociale mediers instrumentalitet. Man kan jo ikke rigtig være bekendt, at meddele virksomhedens SoMe-manager, at man i den kommende periode overtager TikTok, Substack eller blot LinkedIn, fordi man er nødt til, at få hænderne ned i muldet for helt at forstå, hvad de platforme rummer af potentiale eller udfordring.


Nogle gange er man nødt til, at få beskidte hænder for at forstå tingenes sammenhæng


Nøgternt set er det jo sjældent en dårlig idé, at dygtiggøre sig. Men når nye discipliner opstår, udenfor ens normale ledelses-metier, så kræver det ofte en større personlig investering i bl.a. tid og fokus, som der så tages fra noget andet og hvis sandheden skal frem, så jo ældre man bliver, desto mere tid skal der ofte investeres, når der skal ny- eller genlæres.


NU SKER DER NOGET VIGTIGT IGEN


Senest er problematikken ikke blevet mindre, hvis man arbejder med tekst, content eller blot skriver meget, for så er ChapGPT blevet tvunget pensum, ligesom f.eks. Midjourney er, hvis man arbejder mere visuelt, som alle brand-ansvarlige jo gør. Det betyder, for at forstå hvad disse teknologier kan, så skal man som minimum have tilegnet sig et overfladisk kendskab til begge teknologier.


Der er rigeligt med nye AI værktøjer, at sætte sig ind i, som DoNotPay der er verdens første robot advokat


Fælles for nye platforme eller værktøjer, som sociale medier var engang og som diverse varianter af AI-genereret indhold er nu, så kræver de alle en variant af input for, at man kan få den optimale forståelse for, hvordan platformene virker. Det input kan naturligvis være alt muligt content i social medie sammenhænge og konkrete spørgsmål til viden eller visuel manipulation, i forbindelse med AI. Derfor er et godt sted at starte, at vælge en interesse eller en passion, så man dermed er mere motiveret for, at både forstå mekanismerne og samtidig kan hygge sig med emnet, mens man lærer nyt.


Denne video bør man se for en opdateret og overordnet forståelse af AI's konsekvenser i foråret 2023


For mange år siden, var jeg i en lignende problemstilling, hvor jeg ville gerne forstå de mest populære sociale medie platforme bedre, som dengang blot var Facebook, Twitter og Instagram. Det stod lysende klart, at de repræsenterede et paradigmeskift i medielandskabet, så det kunne kun gå for langsomt med at lære og forstå, hvad alt dette rummede af kommercielle muligheder. På det tidspunkt var jeg lige blevet direktør for kino.dk, som havde en fremragende redaktion, der sad med ansvaret for virksomhedens sociale medier, hvilket jeg nok ikke skulle blande mig i, men samtidig var det ikke fagligt tilfredsstillende nok, at blot observere denne udvikling fra sidelinjen.


ET PERSONLIGT EKSEMPEL


At kunne forstå tingene, ved selv at dykke ned i stoffet, havde jeg engang gode samtaler med min daværende svoger omkring, der også sad i en direktør-stilling i kommunikationsbranchen og havde en lignende faglig fascination og nysgerrighed omkring, hvad nye platforme rummede af muligheder. Samtidig havde vi begge en stor kærlighed til house-musik og puslede med denne passion på ensartet dj-udstyr i kælderen. Dermed faldt det os relativt nemt ind, at etablere et DJ-projekt, som vi døbte DJ Svoger. Herefter gik vi i krig med, at producere mixtapes, som vi kunne distribuere via disse nye sociale platforme og selv rode rundt med Facebook Business Suite, som det hed før det blev til Meta.


Et udsnit af SVGR mixtape covers, der bl.a. er et resultat af social medie nysgerrighed


Vi fik overraskende hurtigt 13.000 følgere på Facebook, men vigtigst var, at vi fik hænderne ned i muldet og lærte parallelt med vores jobs, hvordan man optimalt distribuerede og opnåede både købt og fortjent reach på sociale kanaler, som vi så efterfølgende kunne drage fordel af i professionelle sammenhænge.


DJ Svoger projektet eksisterer i øvrigt stadig, som et fælles Live act og jeg hygger mig fortsat med at producere mixtapes, under en forkortelse af Svoger, i form af mit alter ego SVGR. Hvilket jeg aldrig havde gættet, at efterfølgende ville lede mig ind i en ny verden af NFT'er, Non-fungible tokens, der er selvstændige digitale værker, som f.eks. et SVGR mixtape er, når det bliver gjort unikt via Blockchain kryptering. NFT forståelsen hjalp til at forstå, hvilke digtale udfordringer f.eks. mægler-branchen står overfor. Men mere om NFT'er på et andet tidspunkt og blot et eksempel på, at formelen (passion X selvuddannelse X nysgerrighed X slutprodukt) kan give ny professionel perspektivering.


ET CHATGPT RESULTAT TIL LEJLIGHEDEN


Nu er der nyt igen, der skal læres på direktionsgangene i form af ChatGPT og MidJourney, hvor man f.eks. skal øve sig i, at prompte de rigtige sætninger, for at opnå de bedste genererede resultater, samt følge udviklingen tæt omkring, hvilke andre generatorer der hele tiden kommer til. For hele AI kapløbet bliver et voldsomt paradigmeskift, hvilket reaktionen fra over 1000 amerikanske tech-chefer er et eksempel på. For anført af Elon Musk, har de alle underskrevet et åbent brev til OpenAI, der står bag ChatGPT, med en opfordring til, at skrue lidt ned for udviklingshastigheden, da det her i foråret 2023 stadig er uklart, hvad det f.eks. kan misbruges til, hvis man har onde hensigter.


Så igen er det med, at hænge på, for nu kører udviklingen og du skal selvfølgelig med, hvis du skal bevare din relevans i fremtidens erhvervsliv eller blot kunne tale kvalificeret med henover middagsbordene.


OpenAi står bag AI generatorer som ChatGPT og GPT-4


Så overvej hvilke interesseområder eller private passioner, der kunne være gode at tage udgangspunkt i, for at skabe en sjov og motivere tilgang til at indhente ny og vigtig viden. Udover mixtapes, øver jeg mig også i, at skrive mere abstrakt. Derfor formulerede jeg nedenstående prompt til ChatGPT og bad den skrive et digt om BERNTS for, at generere et eksempel til dette opslag. Formuleringen som jeg tastede ind i ChatGPT lød: ’Write a poem about a startup in Copenhagen that helps customers with sales challenges and branding that starts out as an ugly duckling and turns out the be a beautiful swan’.


Herunder er, hvad jeg fik retur på under 10 sekunder:


Once an ugly duckling, so plain and small,

A startup emerged in Copenhagen's sprawl,

With dreams of success, and a vision in mind,

To help struggling businesses, they would find.


Sales challenges and branding, their specialty,

Aiming to grow and expand, with great ability,

Though their feathers were ruffled, and their wings were weak,

They were determined to soar, and reach their peak.


With each passing day, they learned and grew,

Their skills honed and refined, their ideas anew,

They worked hard and tirelessly, day and night,

To transform into something, that's truly a sight.


Their hard work and perseverance paid off,

As they soared higher, and their wings became tough,

Their once-plain feathers, now a thing of beauty,

A beautiful swan, with grace and agility.


And now they're the talk of the town,

A company of repute, with a renowned crown,

With clients from far and wide, seeking their aid,

Their success is a testament, to the effort they've made.


From an ugly duckling, to a beautiful swan,

Their journey was arduous, but they carried on,

And now they stand tall, a beacon of hope,

To startups and businesses, who strive to cope.


Så det virker og er i øvrigt ret fantastisk, så start med at overvej en passion eller interesse, der kunne være motiverende, at eksperimentere med. Hvis du ønsker, at dele dine erfaringer, har spørgsmål eller kommercielt vil drøfte mulighederne og udfordringerne for din virksomhed, er du mere end velkommen til, at kontakte mig på +45 52170644.


Supplerende kommentar tilført efter ovenstående først blev udgivet:


Hele AI området er eksploderet med nye tjenester, plug-ins og meget andet. Men siden ovenstående blev skrevet er Google f.eks. kommet seriøst ind i kampen med Bard (dog ikke i Danmark endnu) og der sker vitterligt noget nyt, hvis ikke hver dag så hver uge. Det er fast arbejde, at følge med og mindre kan gøre det. Men følg f.eks. AI eksperten Linus Ekenstam på Twitter og du vil være opdateret omkring, hvad der sker på området: https://twitter.com/LinusEkenstam

bottom of page