I de fem år, hvor jeg var adm. direktør og samtidig brand-ansvarlig for Estate Media, var samtlige værktøjer i branding-værktøjskassen i brug.
Men en af de større brand-udfordringer var differentiering af Estate Medias mange produkter, koncepter, platforme og temaer, da de var mange og vi hele tiden fik nye idèer.
Herover en collage med flere af de individuelle Estate identiteter
Opgaven var, at sikre en rød tråd via branding, med en ambition om, at hvert element identitets-mæssigt skulle kunne stå på egne ben. Men aldrig længere væk, end at afsenderen skulle kunne genkendes. Dermed skulle hvert element kunne markedsføres for sig, således de mange interne medie-kanaler, kunne benyttes til, at få endnu mere gennemslagskraft i eksponeringen, af det pågældende produkt eller tema. Herunder at bidrage visuelt til, at når 'Estatere' optrådte i eksterne sammenhænge, var bakket op identitets-mæssigt, for optimalt at kunne 'leve brandet'.
Løsningen blev at give alt et særkende og udvikle selvstændige identiteter til både kommercielle og redaktionelle produkter. Men med 35-40 konferencer, et nyhedssite, et magasin, events, nyhedsbreve, diverse redaktionelle temaer, podcasts, loyalitetsklub, sociale medier og meget andet, så skal der en stor portion kreativitet til og grundelementerne skal være på plads, for at lykkedes med en genkendelig linje.
Den røde tråd blev skabt ved, at tage udgangspunkt i de to skrift fonte, som også Estate Media logoet er sammensat af. Dermed sikrede vi, at skrifttyperne aldrig strittede og samtidig fik en god genkendelighed.
Derudover tilstræbte vi, at holde vores farvevalg til seks 'corporate colours', når budskabet handlede om virksomheden, men brugte hele farvepaletten, når det handlede om de forskellige redaktionelle og kommercielle budskaber, som f.eks. en artikelserie eller en konference.
De seks 'corporate colours'
Hele grundfundamentet for Estate Medias identitet, er skabt af de dygtige og sympatiske mennesker på www.blake.no i Oslo, der også er en del af Estate Media familien. De lokale danske idèer, produkter og mange visuelle koncepter er skabt af grafisk designer Sarah den Iseger i et samarbejde på Estate Media.
Et eksempel på en 'on-brand' kampagne, uden brug af logo
Jeg fortæller ovenstående historie, da materialet i forvejen er offentligt eksponeret og ifølge aftale med min tidligere bestyrelsesformand og fordi, at jeg kreativt har bidraget i større eller mindre grad i tæt samarbejde med Sarah den Iseger.
Håbet er selvfølgelig, at dette kan inspirere andre, med en lignende branding udfordring eller måske med et stort spraglet produkt-program, der savner struktur og retning, så bidrager jeg naturligvis gerne.
Et eksempel på differentiering af seks individuelle konferencer, via farver, samt et 'Master brand'
Komentarze