top of page

'BREV FRA BERNTS' - VELKOMMEN TIL DET MÅNEDLIGE NYHEDSBREV

  • Forfatters billede: Lars Bernt
    Lars Bernt
  • 10. jul.
  • 9 min læsning

Opdateret: 14. sep.

'Brev fra Bernts' #7 udkom for syvende gang i år i en sommerversion i juli 2025.
'Brev fra Bernts' #7 udkom for syvende gang i år i en sommerversion i juli 2025.

Hver måned tilstræbes det at udgive et inspirerende nyhedsbrev med emner der omhandler kommunikation, markedsføring, salg, ledelse og kreativitet, der ofte krydres med en anekdote eller nogle historiske referencer fra et langt erhvervsliv. Jeg har valgt at kalde det 'Brev fra Bernts'.


Samtidig er det også her, at du får historier om nye kunder, cases og andre varianter af samarbejder, som jeg og mine tætte samarbejdspartnere har involveret os i. I skrivende stund har over 300 modtagere valgt at abonnere på nyhedsbrevet på LinkedIn og du er også meget velkommen i 'klubben'.


Følg blot dette link for at skrive dig på listen og det er naturligvis en gratis fornøjelse: https://www.linkedin.com/build-relation/newsletter-follow?entityUrn=7166395675297865728


Da det også er i nyhedsbrevet at jeg samler op på månedens cases, overvejelser og ny inspiration og som en appetitvækker får du herunder nyhedsbrevet fra juli 2025 i fuld længde, så du kan se om det kunne være interessant for dig med et gratis abonnement:


#7 | Utidig ildhu | Alt er et forsøg på at sælge noget til nogen | Det er altid mørkest før daggry

Velkommen til Bernts sommernyhedsbrev.


Flere er sikkert allerede på sommerferie og Danmark er generelt gået ned i gear, da gaderne efterhånden ligger øde. Derfor er der måske tid til refleksion, strategiske genbesøg eller personlige overvejelser omkring, hvor man har stillet sig i erhvervslivet eller livet generelt. Ture til stranden, timer ved poolen eller tid på sofaen i sommerhuset med Touren som et genkendeligt soundtrack, skaber jo ofte kvalitetstid til fordybelse.

Det er baggrunden for at prøve at give dig lidt inspiration til dette via dette 'Brev fra Bernts' #7, og første historie kommer her:


 1.    Utidig ildhu

Danmarks Radio tilbyder i øjeblikket en gratis serie i fem afsnit, der hedder ’Stenbeck – Mediemogulen’ (https://www.dr.dk/drtv/serie/stenbeck-_-mediemogulen_512455), som efter jeg havde set den satte lidt tanker i gang. Ikke fordi det er synderlig stor filmkunst, men fordi det er første gang, jeg oplever, at der begynder at blive udviklet film og underholdning om hændelser fra min erhvervskarriere, som jeg kan relatere til.

Jeg kendte ikke Jan Stenbeck personligt, men jeg kender mange af historierne, anekdoterne og myterne om ham, også dem der ikke optræder i serien. Jeg har dog mødt hans datter Christina flere gange, og ikke mindst har jeg arbejdet sammen med Pelle Törnberg, der begge også optræder i serien. Pelle og jeg har bl.a. delt aviser ud sammen en tidlig morgen i Stockholm foran Tunnelbanen, der var en sjov oplevelse.

Dette var tilbage i starten af nullerne, hvor vi skabte Danmarks største avis, metroXpress, som en del af, hvad der senere blev verdens mest læste avis, Metro. Jeg var med ombord meget tidligt på metroXpress som dansk salgschef, og senere blev jeg tilknyttet Metro International, bl.a. som salgsdirektør på Metro i Helsinki.


Jakob Oftebro spiller hovedrollen som Jan Stenbeck
Jakob Oftebro spiller hovedrollen som Jan Stenbeck

Det, som serien mindede mig om, var den følelse, man får, når man er en del af et visonært projekt, hvor virksomhedskulturen er så stærk, at den kommer til at påvirke ens fremtidige DNA og tro på, at det ekstraordinære vitterlig kan skabes, når man er det rigtige hold, på det rigtige tidspunkt med det rigtige produkt, hvor alle blander blod på samme vision.


Jan Stenbeck skabte visionen for Metro og under ham en organisation, der blev presset til det yderste og ofte også over rimelighedens grænser. For udover de vilde visioner repræsenterede han også en grænseløs ledelsesstil, som ville have svære betingelser i dag, da den rummede flere elementer af afstumpethed, der ærligt er gengivet i serien. Men på trods af det, var Jan Stenbeck primært omgivet af medarbejdere, som forgudede ham, og som ville gå gennem ild og vand for ham – hvilket de så også gjorde i døgndrift. På godt og ondt.


Datidens magtfuldkommenhed er der ingen grund til at gentage, men jeg er alligevel fascineret af, hvad datidens ledere som Stenbeck kunne skabe via det begreb, som jeg har valgt at kalde ’Utidig ildhu’.


’Utidig ildhu’ står selvfølgelig i kontrast til A.P. Møllers velkendte ’Rettidig Omhu’, som handler om orden i penalhuset, kontrol og struktur, hvor ’Utidig ildhu’ i stedet handler om attitude, adfærd og fandenivoldskhed. Men også elementer som uimponerethed, rebelskhed og hensynsløshed, hvilket i en moderne erhvervsmæssig sammenhæng er et svært match overfor tidens retfærdighedsinitiativer, kulturelle sensitivitet og privilegiefokus.


I dag er nogle af de ’frækkeste’ nye tanker i erhvervslivet f.eks. Clevers og Casper Kirketerp-Møllers idéer om medledelse, afskaffelse af chefer, selvledende teams, sociokratiske rammer og psykologisk tryghed i et forsøg på at bevare en variant af handlekraftig innovation uden bureaukrati og dermed vækst gennem agilitet.


Spændende tanker, der bestemt er motiverende, og fedt, at nogen forsøger sig med nye tilgange til de evindelige krav om vækst på nye måder. Men ’Utidig ildhu’ er det næppe. Dertil mangler der noget fandenivoldskhed, noget mere frækhed, os mod jer og måske en mere lysende ledestjerne til vise vejen, hvilket et fællesskab ikke kan sættes i stedet for.


Så hvordan kan man i dag lade sig inspirere af tidligere tider, massere det ind i nutidens erhvervsliv og skabe en unik virksomhed, et unikt produkt eller en service med mere indbygget ’Utidig ildhu’, kontra de velkendte resultater af hvad nutidens ordentlighed ofte ender ud i.


Måske er der lidt inspiration at hente i den gamle bog ’Built to Last – Successful Habits of Visionary Companies’, som dog bruger lidt andre ord eller måske kan begrebet BHAG’s (Big Hairy Audacious Goals) der også er et spændende værktøj, hvis der skal skabes interne argumenter for mere ’Utidig ildhu’.

Men svaret er måske også, at det ikke længere kan lade sig gøre, hvilket Elon Musk er et eksempel på, uanfægtet at hvis han havde balanceret sit ego mere elegant, fløjet knap så tæt på Trump solen, så havde han nok stadig været et stort idol for mange og et kvalificeret bud på en af nutidens visionære rollemodeller. Hvilket blot beviser, at det er en drønsvær balancegang. Her i landet kunne Werner Valeur-typer være et bud, men igen, så bekræftes man i, at balancen mellem det frastødende og det tiltrækkende er en svær disciplin, når det bliver meget persondrevet.


’Utidig ildhu’ er derfor en reminder om at inddrage fandenivoldskheden og rebelskheden som et stærkt differentierende virkemiddel, der bl.a. ofte indeholder disse ingredienser i jagten på det ekstraordinære:


  • En typecastet organisation med troværdige personligheder

  • En sympatisk, synlig og faglig kompetent rollemodel, der går forrest

  • En fælles modstander eller fjendebillede

  • Klare mål og konsekvens omkring samme

  • Konstant transformation og innovation


Så hvis du savner lidt utidig underholdning i ferien, er serien om Jan Stenbeck måske noget for dig. Alternativt kan du læse eller genlæse bogen ’Built to Last – Successful Habits of Visionary Companies’ - og så kan det være, at du returnerer fra ferien med mere utidig ild i øjnene og et fornyet mod til at udfordre det bestående noget mere.


2.    Alt er et forsøg på at sælge noget til nogen

At aktører i reklame- og kommunikationsbranchen lader sig inspirere af hinanden, er ingen nyhed. Derfor er det også en tilståelsessag, at ovenstående overskrift frit er ’lånt’ fra Knud Romer, der siger noget lignende i podcasten ’Indsigten – Mini-episode: Knud Romers syn på reklamer’, der er fyldt med reflekterede oneliners og en sjælden delt viden om kommunikation fra reklamens baglokale.


”Hvordan skriver man noget godt?.. man retter noget dårligt - Knud Romer
”Hvordan skriver man noget godt?.. man retter noget dårligt - Knud Romer

Knud har en unik evne til at kreativt intellektualisere samtiden og generøst dele ud af indsigter, der er opsamlet i krydsfeltet mellem hans reklame- og kommunikationsbaggrund, store kundeforståelse og erhvervslivets mange paradokser, udover også at være en dygtig forfatter, poet og meget andet.


Men vigtigst i denne sammenhæng er, at Knud Romer er en bundkommerciel og dygtig kommunikationshåndværker med en unik forståelse for de krumspring og kreative discipliner, der kræves for at virksomheder kan få afhændet deres produkter.


Hvis du har 18 minutter til overs over sommeren, så giv podcasten et lyt. Bemærk, at der også findes en del 1, ’Reklamer reddede Knud Romer’, der også er god. Men de bedste kommercielle guldkorn finder du i del 2, såsom f.eks. denne lidt frit oversatte beskrivelse af, hvad god reklame og branding er:


Den gode reklame gør det, at den formår at formidle til kundens følelser, længsler og fantasier via produktet og en omvej tilbage til dem selv. Når du kanaliserer dine følelser og drømme over i et hvilket som helst brand og placerer identitet og fantasier over i brandet, så opstår der en frustration. For hvordan får du realiseret dine drømme? Det gør du ved at købe produktet, så brandet bliver en del af dig, og du kan føre alle de følelser, fantasier og opmærksomhed tilbage til, hvor de kom fra. Så produktet er ikke andet end forbrugerens omvej til sig selv - via kasse 1.

Jeg har dog kastet min kærlighed på citatet ’Alt er et forsøg på at sælge noget til nogen’, da jeg synes, at det dejligt afvæbnende i forhold til mange af de budskaber, man bliver eksponeret for i vågen tilstand, da citatet befriende afmystificerer, hvad branding og kommunikation ofte handler om. For så er det heller ikke mere kompliceret.


Min personlige anekdote omkring Knud Romer ligger i øvrigt en del år tilbage, fra min tid på TV 2, hvor både Knud og jeg var blevet inviteret af Wickie Meier og Kigge Hvid, der dengang drev ’Index: Design to Improve Life’-projektet, ind i et udvalg, der skulle udvikle idéer, der kunne sætte Danmark og København endnu mere på det globale landkort. Det blev desværre en kort fornøjelse af andre grunde, men jeg husker det som virkelig sjovt, og jeg har siden været stor Knud Romer-fan.



3.    Der er altid mørkest før daggry

Vi har nok prøvet det alle sammen: At finde sig i en svær situation, hvor man kan have oplevelsen af at mest være omgivet af mørke, hvor man føler sig testet på viljestyrke, tyrkertro og udholdenhed.


Den indre konflikt handler ofte om, hvorvidt man bare er for dumstædig fordi man fortsætter og holder fast, eller omvendt, at man måske burde være illoyal over for egne drømme og ambitioner og give op. Det kan f.eks. være midt i en svær virksomhedsopstart, i en konfliktfyldt personale- eller kollegarelation, overfor en urimelig kunde eller et uharmonisk forhold til en bestyrelse.


For hvor længe kæmper en klog egentlig. Svaret er, at så længe det giver mening, men ikke grundet stolthed, frygt eller forfængelighed, for de elementer gør nemlig kampen uklog.


Når nattens mørke forvandler sig til dag på Hellerup Strand. Foto: Nete Bernt Hansson
Når nattens mørke forvandler sig til dag på Hellerup Strand. Foto: Nete Bernt Hansson

Jeg følte mig f.eks. testet, da jeg startede Bernts-projektet op, uden en kunde, for nu to år siden. Men projektet gav god personlig mening og langsomt kom den ene bekræftelse af idéen efter den anden. Det fik mine skuldre til at sænke sig, mens mit lyse sind og store tro vandt over bekymringer og mere mørke tanker.


Én af de sætninger, da ofte kørte i baghovedet, var, at der altid er mørkest før daggry, som et opløftende og selvmotiverende mantra for at holde fokus og forblive stærk i troen, med en trøstende påmindelse om, at selv i livets sværeste perioder er der ofte en løsning lige om hjørnet. 


Måske kan du relatere til denne sætning og hvem ved, måske det kan inspirere dig til en øget tro på tingene, når 2. halvleg af 2025 fløjtes igang igen.


Det var de tre historier i dette nyhedsbrev, og denne gang fik vi vendt differentierende fandenivoldskhed, simplificering af branding og et medvindsskabende mantra, krydret med lidt personlige anekdoter.


Det betyder også, at I må have de nyeste caseeksempler til gode, da nyhedsbrevet allerede er blevet lidt langt. Jeg kan dog nævne, at siden sidst har jeg haft drøntravlt og fået nye kunder fra f.eks. både Holstebro og Hellerup, mens jeg også har forlænget min samarbejdsaftale med Matchday Production.


Matchdayproduction.dk er landets mest imponerende video- og tv-produktionssted i Vanløse med over 2.000 kvm og det nyeste udstyr, kæmpe greenscreen-studie og meget andet teknologi. Her bygger jeg bro til virksomheder, med eller uden en videostrategi, der ønsker at udkomme på video.


Hvorfor skal man nu også have en videostrategi, tænker du.. tjo, fordi video bare konverterer bedst og hvis du vil se studierne i Vanløse, så siger du bare til, ellers kan du starte med videoen herunder:



Det er selvfølgelig også ambitionen i fremtiden at tage lidt egen videomedicin og transformere ’Brev fra Bernts’ om til en videocast, så andre kan opleve, at professionel videoproduktion også er oplagt til mindre virksomheder, uanset budgetstørrelse.


Men ikke helt usædvanligt så kommer egne kommunikationsopgaver ofte nederst i bunken og nu sigter jeg på, at det format får premiere engang i efteråret, da jeg hellere vil arbejde for andre, end mig selv.


I mellemtiden kan du følge med på LinkedIn eller på bernts.dk, hvor der ultimo august vil blive delt flere nye historier om, hvad jeg og mine tætte samarbejdspartnere har bedrevet sommeren med.


Kæmpe tak, fordi du læste med, og rigtig god sommer!


Lars


PS: Jeg havde egentlig bestilt overskrifterne fra dette nyhedsbrev: ’Utidig ildhu’, ’Alt er et forsøg på at sælge noget til nogen’ og ’Der er altid mørkest før daggry’, som tre sommer t-shirt gaver til mine kunder og jer nyhedsbrevslæsere.


Overskrifterne fra dette nyhedsbrev formidlet som en sommerkollektion - holder det?
Overskrifterne fra dette nyhedsbrev formidlet som en sommerkollektion - holder det?

Men de nåede ikke at blive trykt færdigt, så de kunne blive distribueret inden feriestart – så spørgsmålet er derfor i stedet, om nogen er interesseret i en gratis t-shirt engang i august i stedet og i givet fald, hvilken én af dem vil så appellere mest til dig? Lad mig det endelig vide på lars@bernts.dk

______________________


Det var ordene, hvis nyhedsbrevet er noget for dig, så kan du tilmelde dig her: https://www.linkedin.com/newsletters/7166395675297865728/?displayConfirmation=true

 
 
 

Kommentarer


bottom of page