top of page
Søg

HVORDAN RELANCERER MAN EN DIGITAL MARKEDSLEDER?


Vi rebrandede kino.dk på et tidspunkt, hvor kino.dk solgte over 70% af alle Danmarks biografbilletter og hvor kino.dks popularitet var på sit højeste. Så vi skulle ud og forbedre den gode position, ved proaktivt at gå i offensiven, for dermed at komme på omgangshøjde med den digitale udviklingen, inden vi kunne blive tvunget ud i et forsvar.

De røde billetter var et symbol og interaktivt ikon på billetsalg


Men i stedet for et mindre facelift, valgte vi at bygge et helt nyt site, der bedre skulle stå imod den enorme efterspørgsel der opstod, når biografbilletter til f.eks. Ringenes Herre eller James Bond blev frigivet og solgt i tusindvis på få minutter, både på web og mobil. Samtidig ville vi udvikle vores indholdspotentiale med et community og et mere videobaseret nyhedssite med egenproduceret videocontent.


Meget sammenligneligt med hvorledes Bernts arbejder i dag, så sammensatte vi et team af forskellige leverandører, der alle var eksperter på deres felt. Webdesign, grafik og udvikling blev skabt i samarbejde af de dygtige mennesker hos Kontrapunkt, som bl.a. stod for disse designelementer

Forside udkast


Ny font


Ny farvekoding


Vignetter


Dermed havde vi endelig fået et site, der bragte de gode historier i centrum, men samtidig topprioriterede hovedfunktionaliteten, nemlig at sælge biografbilletter. Men som bekendt, så er biograffilm et andet ord for visuelle historier, så det var vigtigt at få historierne helt frem på sitet. I dag er det en indlysende hygiejne faktor, at sælge biografbilletter via apps på mobilen, men det var fortsat relativt nyt i 2013 og naturligvis tænkt ind i relanceringen. Så sammen med sitet, lancerede vi også en opdateret app, der stormede ind på en første plads i AppStore, over mest downloadede apps i den periode.


1. pladsen i app-store


Community-delen blev løst med en ny tilføjelse til brugerens profil-side på sitet, hvor de kunne se, hvilke film de havde set, skulle se, mulighed for at kommentere på hinandens profiler og få deres seneste kommentarer bragt på forsiden af kino.dk. Dette synes vi var så nyskabende og bruger-inkluderende, at vi valgte det element, som det bærende budskab i den efterfølgende pressemeddelelse, der fik overskriften ’Kino.dk gør brugerne til forsidestof’.


Samtidig ønskede vi mere fokus på video-indhold, men det krævede mere nyt og friskt video-content. Så vi byggede vores eget tv-studie, med bl.a. en fladskærms-baggrund, der afspillede en video, der var optaget oppe i tårnet på Palads biografen. Videoen kørte så i loop på fladskærmen, der blev brugt som bagvæg i studiet, for at skabe den illusion, at vi sendte oppe fra tårnet med kig mod SAS-hotellet ved Vesterport. Sandheden var mindre eksotisk, da vores studie blot lå i kælderen, under kontoret i Sankt Peders Stræde.


Første skitse på dekoration af tv-studiet



Egenproduceret video fra studiet


Markedsføringsmæssigt havde vi det store privilegie, at Nordisk Film, der ejede størstedelen af kino.dk, stillede et reklamefilm-spot til rådighed, før hver filmforestilling i alle deres biografer. At Nordisk Film så i nogle år efter lancerede en konkurrent til kino.dk, i form af nfbio.dk, er jo så en anden sag og måske blot et kompliment til kino.dk's succes.


Men vi havde brug for en ny reklamefilm og jeg havde tidligere forelsket mig i Kasper Nymans kreative talent. Jeg fik derfor overtalt Kasper til endnu engang, at bistår og ikke kun med en ny animeret reklamefilm, men også med nye grafiske elementer, der kunne indgå både på sitet, i magasinet og i vores øvrige markedsføring af kino.dk.


Biografreklame produceret i samarbejde med Kasper Nyman




Kasper Nymans grafiske elementer med udgangspunkt i filmgenre, som superhelte, romantik og action


Logotypen trængte også til lidt fornyelse, men vi ønskede ikke et helt nyt logo, da vi oplevede kendskabet til det bestående, som højt. Men med kyndig kreativ bistand fra art director Jesper Keller, blev løsningen, at det gamle logo fik erstattet prikken over i’et med en rød stjerne og payoff’en blev skiftet fra ’Dit filmunivers’ til ’Filmen starter her’.


Logotype med rød stjerne


Så var missionen i grove træk fuldført. Kino.dk fik et opdateret logo, spritnyt site, ny app, nyt tv-studie, community-funktionalitet, opdateret magasindesign, ny reklamefilm, nye grafiske elementer, nyt merchandise som f.eks. klistermærker og i øvrigt også et nyt kontor med logoet håndmalet på rummets bagvæg.



Merchandise oplæg på Kino TV t-shirts, der vist aldrig blev til noget


Denne case er nævnt som inspiration til, at jeg også har erfaring med totale makerovers og med en kig på kino.dk i dag, små ti år efter ovennævnte relancering, glæder det mig, at mange af elementerne stadig i brug.




Det tidligere og det nye magasin design


Hvis din virksomhed trænger til en større brand transition, med justeret identitet, kommunikation og design, så bistår jeg naturligvis gerne.

bottom of page