top of page
Søg

HVORDAN CONTENT BRAGTE BILBASEN TÆTTERE PÅ BRUGERNE

Der findes ikke mange rendyrkede internationale medietech-virksomheder i Danmark, da Facebook, Twitter, Amazon, TikTok, Alibaba, Weibo, Craigslist og lignende markedspladser ikke har en operationel og producerende organisation i Danmark. Derfor var det en fantastisk mulighed, at få ansvaret for den forbrugervendte del af bilbasen.dk og dermed arbejde for eBay, der med købet af dba.dk og bilbasen.dk, pludselig var en international tech-markedsplads aktør med kontor i både København og Aarhus.


Bilbasen er Danmarks førende online markedsplads for køb og salg af brugte biler


Hvordan medietech-virksomheder reelt arbejder har været lukket land for mange i den danske tech-, udviklings-, medie- og kommunikationsbranche, da ansættelseskravene kan være tårnhøje og honoraret lige så. Derfor kunne eBay være meget selektive og ansatte kun dem, som de vurderede værende de dygtigste på deres felt. En luksus der ikke er alle virksomheder forundt, men som skaber en helt særlig selvforståelse og respektfuld arbejdskultur.


I de seneste mange år, er det 'at arbejde agilt' blevet et noget tyndslidt begreb, som fortolkes på lige så mange måder, som der findes udviklingsvirksomheder. For allerede i den agile selvopfattelse står man ved en krydsvej på besvarelsen af spørgsmålet, om man er en driftsvirksomhed eller en udviklingsvirksomhed. Den kække virksomhedsleder vil formentlig påråbe sig, at besidde begge kvaliteter. Men når man har set hvilke konsekvente greb, alternativ organisering og kontinuerlige krav til samarbejdsmetode det kræver, at være en rendyrket teknologisk udviklingsvirksomhed, så fremstår f.eks. de fleste danske medievirksomheder, som rene driftsorganisationer.


Én af de helt overordnede dogmer eller krav til fokus er, at alle problemstillinger i brugeroplevelsen, købsflowet, generel usability og lignede zero-moment-of-truth situationer skal kunne digitaliseres, automatiseres og løses eller forbedres med teknologi. For jo mere teknisk, at maskinen kan optimeres, uden at mennesker efterfølgende behøves at blive involveret, jo bedre. Det virker både udramatisk logisk og giver god økonomisk mening på den lange bane. Men at samtidig have en velsmurt organisation på plads, der i en moderne struktur med brug af OKR’s, Squads som hos Spotify og check-in via ’LifeSize’ videokonference systemer, var dengang horisont-udvidende og mindblowing, da dette skete før corona’en og lang tid før, at Teams, Zoom, Meet og Google Hangout var daglige værktøjer.


Dette opslag skal dog ikke handle om moderne samarbejde og teknologiske udviklingsmetoder, selvom det er interessant, men mere omkring, hvordan dette ekstreme fokus på teknologiske landvindinger blev udfordret ved, at kaste en lidt flabet idé ind i de velsmurte tandhjul, da jeg foreslog, at vi ’sugarcoatede’ brugerfladen på bilbasen.dk med videocontent, så sitet dermed ikke blot var et ’classified-site’ med ’directory-funktionalitet’ og udelukkende fokus på køb og salg af brugte biler, men så også kunne blive et blødere inspirations-site, ved at åbne op for den guldgrube af historier og fortællinger, der helt indlysende findes i bil-universet. Naturligvis stærkt inspireret af, hvad vi havde haft succes med på kino.dk.


Bilbasen kerneprodukt er en raffineret indeksering af brugte biler


Det udløste naturligvis en vis undring og modstand, da det ikke var god latin, at etablere nye funktionaliteter der ikke kunne automatiseres eller være digitalt selvkørerende. Det blev nærmest oplevet som en abstrakt idé, at involvere menneskelig kreativitet, der skulle håndlave indhold fra gang til gang. Jeg medgiver, at mennesker er årsag til meget bøvl og besvær, kontra en kode der utrætteligt blot gør, hvad den får besked på. Men content-argumentet var naturligvis, at skarpskåret indhold skaber øget engagement, bedre konvertering, længere sessions, højere top-of-mind, optimeret seo, stærkere branding, tættere brugernærhed og flere andre indlysende kvaliteter. Men jeg vidste godt, at idéen strittede jævnfør den velsmurte tech-organisation, for når man kiggede på de kompetencer der var i organisationen, så var der meget få marketing- eller kommunikationsfolk, der ville kunne løfte en redaktionel opgave og som heller ikke havde tiden, hvis de kunne.


Bil-relateret indhold er ofte visuelt taknemmeligt med indbygget lækkert design og fart over feltet


Så selvom det måske, og kun måske, kunne være en spændende hypotese, at content rummede alle ovennævnte kvaliteter, hvem skulle så reelt eksekvere i et kontinuerligt flow. Skulle man omorganisere, skulle man ansætte en redaktion eller skulle man finde på en tredje løsning. Spørgsmålene var mange, skepsissen var stor og tiden råbte samtidig på helt andre fokusområder, så idéen hang i en periode i en meget tynd tråd. Men heldigvis var jeg omgivet af fantastiske kolleger, der bakkede op og hvor der er vilje, er der som bekendt vej.


Teknisk blev content platformen et blog-modul der eksisterende i forvejen, men som mere var blevet brugt som et ’message-board’, der så blev redesignet til at kunne rumme mere og anderledes indhold, f.eks. video. Samtidig blev der skabt et nyt ’blog-blokbælte’ på forsiden af bilbasen.dk, som stadig findes i dag, hvis man scroller lidt ned. Her optræder indholdshistorierne noget nedprioriteret under sub-brandet Bilbasen Blog.


Nyhedssitet Bilbasen Blog som det ser ud i dag


Således kom grundlaget på plads, men en af de største udfordringer var, hvem der skulle producere alt dette nye indhold. Dette blev løst ved lidt et tilfælde, da jeg havde en samtale med min tidligere chef og højtærede kollega fra Ekstra Bladet, Peter Strøhemann, der fortalte, at deres samarbejde med geniale Anders Berner stod til at skulle ophøre. Jeg havde længe været begejstret for Anders Berner’s uformelle tilgang til videomediet og med hjælp fra de gode kolleger på bilbasen.dk lykkedes det, at få Anders ombord og levere unikt videoindhold til bilbasen.dk, hvilket var lidt af et scoop.



Et godt eksempel på super content er 'The Berner Show',


Således var alle elementerne på plads og menneskeskabt content blev dermed en integreret del af et meget tech-orienteret univers og hvis jeg havde været i organisationen i dag havde jeg nok skubbet på for, at få bragt det lidt længere op på sitet og frem i rampelyset. Men jeg erkender også, at blot det, at det findes i en så tech-drevet organisation, er en sejr i sig selv. Efterfølgende er eBay i Danmark blevet solgt til Schibsted og mange medarbejdere er skiftet ud, så virksomheden er naturligvis et helt andet sted i dag, hvilket jeg ikke skal kloge mig på. Men jeg glæder mig over, at content-projektet stadig er en del af sitet.


En nyere video fra Bilbasen Guide har over 160.000 views... godt gået.


Pointen er, at hård teknologi sjældent er inspirerende og sælgende når det står alene, uden at være suppleret med lidt blødere kvaliteter. Dette er stadig gældende for mange andre produktorienterede-sites, hvor afsenderen gerne vil være rationel, forklarende, fornuftig, ærlig og faktuel. Men hvor virkeligheden er, at mange brugere eller kunder handler irrationelt, emotionelt, impulsivt og måske grebet af en stemning, hvilket betyder, at man taler forbi hinanden, hvorfor content eller lignende medierelaterede indhold er en god måde, at bygge bro på mellem det rationelle og det irrationelle.


Så hvis du eller din virksomhed kan genkende nogle af disse problemstillinger, vil jeg gerne bistå med, hvordan content kan skabe en helt ny kommunikationsplatform, et nyt inspirationsværktøj og dermed en ny kanal for interaktion til og med jeres brugere og kunder.


Det er aldrig dumt at spørge - ring blot 5217 0644...

Komentáře


bottom of page